Genrer - Del 2

Eftersom att min käre vän Axl tyckte att jag skulle ha nämnt något i det förra inlägget om vad jag tycker om indelningen av musik, och vad alla dessa genrenamn fyller för funktion - så gör jag det nu. Alltså. Jag ser både för- och nackdelar med detta. För det fyller ändå en viss funktion, även om den är långt ifrån livsviktig. Det mest negativa med att dela in band/musik (och folk i allmänhet) är när folk börjar generalisera.

Exempel: Person a) säger åt person b) att kolla in en video/låt/band som han gillar. Person b) frågar person a) hur den/de låter och någonstans på vägen nämner person a) en genre. Person b) är inte särskilt påläst när det kommer till musik (eller logiskt tänkande för den delen heller) så när han/hon hör låten så sammankopplar han/hon låten med den genre som person a) nämnde, och får sedan för sig att allt låter så här inom denna tidigare nämnda genre. Utan att hört några andra låtar, andra skivor eller andra band så har personen i fråga bestämt sig för att ha en åsikt om denna genre - som inte ens behöver vara den genre som person a) hävdade att det var.

Det mest positiva med just denna genreindelning är följande:

Låt oss säga att person a) vill gå och se ex. ett band, men person b) har inte hört talas om dom. Person a) beskriver då deras sound med att de påminner om den eller den genren. Om person b) är något mera påläst när det kommer till musik så kan detta då ge denne ett hum om hur bandet låter eftersom att han har hört ett par andra band inom samma genre. Har person b) ett visst mått av logiskt tänkande så vet denne även att allt inom en genre låter lika, det kan finnas band man tycker är antingen bra eller dåliga fast de spelar i samma genre.

Liknande exempel där genreindelning kan vara bra är om två personer ev. diskuterar om att starta band, eller spela tillsammans. Då kan det vara bra om det finns ett samlingsnamn som defenierar ett visst sound. Istället för att ovannämnda personer måste lyssna igenom en hög med låtar eller skivor för att förstå vad det är frågan om.

Men är alla dessa genrenamn nödvändiga? Nja. Skid Row, som är ett av mina favoritband, som nämndes i förra inlägget skapar ständigt diskussioner. Alltid är det någon som ska ta upp ämnet huruvida Skid Row är Sleaze, Glam eller Heavy Metal. Av den anledningen valde jag att säga "Hair Metal", eftersom att det oftast innefattar det mesta under 80-talet inom alla dessa genrer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0