Därför är Jay-Z det sämsta jag någonsin sett.

Ni läste rätt. JA, Jag har sett Jay-Z – och JA, det är det sämsta jag någonsin sett "live". Dock var ju inte grundtanken att se honom. Han var bokad till Peace & Love som headliner 2010. Var där med en polare för att se Hardcore Superstar, Crashdïet, Danko Jones, Michael Monroe, Nicke Borg Homeland, Sonata Arctica, Imperial State Electric, m.fl.

Men eftersom att vi ändå var där och vi inte hade nåt annat band å se för tillfället så tänkte vi dra å kolla in ett par låtar för att se vad det var frågan om. Har aldrig varit ”inne” på hip hop eller rap, men eftersom att jag tycker att genrenazism är rätt löjligt så kände jag mig ändå relativt neutralt inställd. Det enda ”negativa” som jag kände för Jay-Z innan var att han hade otroligt många ”feat.”-låtar. Alltså låtar där andra artister medverkar. Jag har absolut inget emot det, var dock tveksam till hur han skulle lösa det live. Skulle han:

1) utesluta de låtarna helt?
2)ha med sig alla de medverkande gästartisterna på scen?
eller
3)ha med en gästartist som tar över samtliga ”feat.”-roller?

Jag gissade på alternativ 3) eftersom att det kändes rimligast. Majoriteten av hans låtar är ju ändå ”feat. låtar” så att utesluta så många låtar eller ha med sig så pass många gästartister kändes något orimligt. Det skulle senare visa sig att inget av ovanstående alternativ var rätt.

Strax efter midnatt så gick vi till ”Utopia”, scenen där Jay-Z skulle uppträda. Det skulle inte dröja länge till innan jag fått svar på tidigare nämnda fråga. Konserten inleddes med ”Dynasty” en 3 ½ minuter lång vers, ingen brygga, ingen refräng. Bara 3 ½ minuter vers. Vilket i min värld är en jävligt trist öppning. Direkt efter det så kom låten ”Run This Town”, en låt där Rihanna och Kanye West medverkar mer än vad Jay-Z själv gör. Döm av min förvåning när varken Rihanna, Kanye West eller någon annan artist överhuvudtaget går ut på scenen. MEN, Rihannas röst hörs. Förinspelad.

För dig som inte har hört låten förut så sjunger Rihanna både introt, refrängerna och outrot i den låten. Och Kanye West rappar någon vers. Istället för att ha någon annan som tog över dessa delar så spelade man upp förinspelad sång istället. Under dessa stunder så hände exakt ingenting på scen. Förutom att med jämna mellanrum slängde Jay-Z in ett ”Ey!”, eller ”Wazzup!?”. Och hela publiken verkade köpa det. Så antingen var dom flesta så pass blåsta att dom inte märkte att ingen stod på scen och sjöng, eller så är det bara jag som är kräsen som förväntar mig att den som sjunger faktiskt sjunger. Efter mindre än 10 minuter så hade jag dragit därifrån.

Både Expressen, Aftonbladet och DN hyllade spelningen, och ingen av dom nämnde något om den förinspelade sången. Så då verkar det ju rimligtvis som så att det tidigare alternativet stämde. Å andra sidan så brukar ju inte deras recensioner bidra med något vettigt.


Kommentarer
Postat av: Nisse

Kan det vara att nu på 2000 talet är ganska vanligt med dessa varianter av spelningar? känns som det blir mer och mer på detta viset? rätt mig om jag har fel men när 2 ev. 3 stora "rapphiphop" (u name it) artister ska spela live kan inte de som medverkat följa med vilket inte är så konstigt, men jag tror att det är såhär vi kommer på leva med konserter/spelningar i framtiden?

2011-09-11 @ 22:51:55
Postat av: J

Självklart kan det vara så! Mina egna erfarenheter av tidigare nämnda genre är något vaga. Men känslan att stå i publiken var något "skum" när det inte hände något på scenen. Hade man inte kunnat tagit med en eller två extra personer (kanske inte just de personer som är feat. i studion, men någon åtminstone)som sjunger/rappar live? För att bara spela upp förinspelad sång/musik, det kan ju vem som helst göra.

2011-09-11 @ 23:06:57
URL: http://theoutsider.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0