Am I Demon?

God kväll!

Hade tänkt att bjuda på ett inlägg om huruvida jag är inspirerad, influerad eller helt enkelt bara intresserad av satanism. Svarat på det skulle jag nog påstå är "intresserad av", snarare än "influerad av". Men visst finns det lite av båda delarna. Men är jag satanist? Nej, jag skulle inte vilja påstå att jag är anhängare av någon vare sig religiös eller filosofisk inriktning eftersom att det finns alltid någon grej inom varje religion som är värt att ta till sig - och lika så något att stöta bort. Ungefär samma sak som med olika musikgenrer, varför hålla sig till bara en enda om det inte är varken ett moraliskt eller juridiskt brott att blanda fritt? Så jag tillhör inte någon religiös eller filosofisk inrikting såvida man nu inte hävdar att det är en filosofisk och/eller religiös inriktning att inte ha någon filosofisk och/eller religiös inriktning. Det vill säga, något i stil med ateism.

Dock skulle jag nog säga att satanism är den religiösa och filosofiska inriktning som jag är mest intresserad av, och antagligtvis mest influerad av. Så vad är det då som jag ser som "postitivt" inom satanismen? Svart magi? Nej. Filosofin? Delvis ja. Varför då? Därför att satanismen förespråkar att man ska tänka själv, man ska vara stark psykiskt - inte fysiskt. Man ska gå sin egen väg - "endast idioter följer massan". Satanismen har en öppen syn på sexualitet, där varje enskild inivids sexuella läggning är lika väl accepterad som någon annans "må det vara heterosexuell, homosexuell, bisexuell eller asexuell". Satanismen sätter inga gränser för vad DU kan göra, du kan nå vart du vill.


Du måste inte nöja dig med det du har eller det samhället ger dig, du måste inte passa in i "de roller vi förväntas spela". Satanismen är dessutom emot flera saker som t.ex. att man dödar hundratals med djur för EN kappa, "Döda inte icke-mänskliga djur om du inte är attackerad eller behöver mat". Ett citat som är en "satanistisk lag", det är även nästkommande citat. Satanismen vet att den vuxnes intelligens är mycket mera välutvecklad än ett litet barns. Satanismen vet att det är den vuxnes ansvar att fostra barnet, "Skada inte små barn" för de förstår inte bättre, och det du gör mot dom som liten kan sätta spår som förföljer dom resten av livet. Så satanismen förespråkar inte bara att man ska respektera djuren, inte bara att man ska respektera barnen, utan även att man ska respektera andra människor i sin närhet och deras egendom "När du är på någon annans område, visa honom respekt eller gå inte dit". Även det är en satanistisk lag.

Stanna gärna upp och reflektera en stund nästa gång som Satanism nämns, huruvida det egentligen är den religionen och dess läror som "är fel" eller inte.

Kommentarer
Postat av: Kraljosovina

Mycket väl och intressant skrivet igen. Problemet för mig när det kommer till religioner, är att jag aldrig kan tänka mig att vara del av en. Eftersom (precis som du sa) de innehåller både bra och ofta hemska/vidriga/sjuka regler. Det är därför jag har så svårt att förstå folk som "tror på gud", då dom inte lever sitt liv efter de regler som dom "ska". Att säga t.ex. "ja men just det tycker jag inte" när man nämner några sjuka regler från en religion, tycker jag inte är rätt. Då är man enligt mig inte religiös. Det är som att jag skulle kalla mig nazist och när någon frågar varför, svarar jag "ja men bara dom bra sakerna med nazismen". Detta är ett ämne som jag ofta kommer att tänka på.

2011-09-21 @ 01:56:00
Postat av: J

Kul att höra att det uppskattas!=)

Men som sagt, det där med att "tillhöra" en religion kommer aldrig att bli något för mig.

2011-09-21 @ 18:31:11
URL: http://theoutsider.blogg.se/
Postat av: Melody

Jag håller med lite angående detta. Jag är inskriven i den evangelisk lutherska kyrkan nu, men ska skriva ut mig när jag fyllt 18.

Och angående satanismen, så är det någon klyftig jävel i vår skola som har skrivit "Satan" på en vägg med ett upp-och-nedvänt kors istället för ett t, och då uppenbarligen har trott att det är ett satanistiskt kors, även om det i själva verket var ett Petruskors..

2011-09-21 @ 19:49:58
URL: http://melodymarvelous.blogg.se/
Postat av: J

Just det där med att folk tror att ett upp-och-nedvänt kors har något med satanismen att göra är nog ändå mycket vanligare än vad man tror. Vet själv att min mamma trodde det fram tills jag förklarade det för henne för någon vecka sen. Kommer ihåg en tecknad serie som hette "Kjell & Ivar - Metalkrigare", där dom målade upp-och-nedvända kors på magen eftersom att det var "ondskefullt". Kan dock inte uttala mig om huruvida serietecknaren själv trodde på detta eller inte, men jag gissar rätt starkt på att han gjorde det.

2011-09-21 @ 21:42:16
URL: http://theoutsider.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0